تساوی میان مرد و زن :
تساوی میان مرد و زن :
مساوات کامل میان مرد و زن و انسان بودن زن که از آن منشعب می شود، موارد زیر را می طلبد:
الف- تساوی میان مردان و زنان در عرصه عقاید و احکام:
زنان مانند مردان اهل تدین و عبادت اند و در برابر عقیده صحیح و اعمال صالحه مستحق دخول بهشت و در مقابل عقیده نادرست و اعمال سیئه مستحق عقاب الهی قرارمی گیرند .
چنانکه الله متعال می فرماید:
(کل نفس بها کسبت رهینه).
ترجمه:
هرکس که در گرو عملکرد خویش است .
همچنین می فرماید:
) ومن یعمل من الصالحات من ذکر او انثی و هو مؤمن فاولئک یدخلون الجنة و لایظلمون نقیرا ).
ترجمه:
(کسانی که کارهای شایسته می کنند خواه مردان باشند یا زنان در حالی که مؤمن باشند، به بهشت
می روند و به اندازه سوراخ پشت هسته خرما مورد ستم قرار نمی گیرند.)
همچنان می فرمایند :
(من عمل صالحا من ذکر او انثی و هو مؤمن فلنحیینه حیاة طیبة و لنجزینهم اجرهم باحسن ما کانو یعملون ).
ترجمه:
هر کس که چه مرد باشد و چه زن کار شایسته کند و مؤمن باشد، قطعا او را
زنده گی پاگیزه و حیات (حقیقی) می بخشیم و مسلماً به آنان بهتر از آنچه انجام می دادند پاداش
خواهیم داد.
و دیده می شود که چگونه این مبدا را خداوند متعال در آیه دیگر تاکید می کند:
)إن المسلمین والمسلمات والمؤمنین والمؤمنات والقانتین والقانتات والصادقین والصادقات والصابرین والصابرات والخاشعین والخاشعات والمتصدقین والمتصدقات والصائمین والصائمات والحافظین فروجهم والحافظات والذاکرین الله کثیرا و الذاکرات اعد الله لهم مغفرة و اجرا عظیما).
ترجمه:
مردان و زنان مسلمان و مردان و زنان با ایمان، و مردان و زنان عبادت پیشه، و مردان و زنان راستگو و مردان و زنان با صبر و مردان و زنان فروتن و مردان و زنان صدقه دهنده و مردان و زنان روزه دار و مردان وزنان پاک دامن و مردان و زنانی که خداوندرا فراوان یاد می کنند، خداوند برای (همه) آنها آمرزش و پاداش بزرگی را فراهم ساخته است .
ب- تساوی میان مردان و زنان در اهمیت و شایسته گی:
در اهلیت ها و شایسته گی های اجتماعی و اقتصادی، زنان نیز مانند مردان اند؛ زیرا مبنای مسؤلیت، برخورداری از "عقل"است و زنان نیز همانند مردان عاقل و رشید می باشند و برای مثال در مورد ازدواج شان، رضایت شان شرط صحت آن است؛ زیرا ابوسعید الخدری (رض) روایت می کند که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود :
(لا تنکهوهن الا باذنهن)
ترجمه: بدون رضایت زنان، آنان را به نکاح ندهید.
ج-تساوی میان مردان و زنان در عرصه مسؤلیت های مالی:
زنان دارای مسؤلیت های مالی جدا از مسؤلیت های دیگر اعضای خانواده هستند، هر چیز را که بخواهند می توانندبه مالکیت خود درآورند و هر گونه که بخواهند در دارایی خود تصرف کرده می توانند و در این مورد اموالی را که از طریق ارث، هبه، و... به دست آورده اند، فرقی با هم ندارند.
خداوند متعال در این باره میفرماید:
(للرجال نصیب مما ترک الوالدان والاقربون و للنساءنصیب مما ترک الوالدان والاقربون مما قل منه او کثر نصیبا مفروضا)
ترجمه: برای مردان از آنچه، مادروخویشاوندان (آنان) بر جای گذاشته اند سهمی وجود دارد و برای زنان (نیز)از آنجه پدر، مادر و خویشاوندان آنان بر جای گذاشته اند سهمی (خواهند برد) خواه آن مال کم باشد یا زیاد و سهمم هر کس معین شده است ).
قابل یاد آوری است که بر اساس ماده 217 قانون مدنی فرانسه حقوق مالی زن بعد از ازدواج در حقوق و اختیارات شوهرش مندرج و ذوب می شود و بدون موافقت شوهر، زن حق هیچ گونه تصرف در اموال خویش راا ندارد .
د-تساوی میان مردان و زنان در مقام و جایگاه:
زیرا زنان همچو مردان انسان به شمار می روند و خداوند همه انسان ها را گرامی و محترم شمرده است.
چنان که می فرماید :
(و لقد کرمنا بنی آدم و حملناهم فی البر والبحر و رزقناهم من الطیبات و فضلناهم علی کثیر ممن خلقنا تفضیلا).
(و به راستی ما فرزندان آدم را گرامی داشتیم و آنان را در خشکی و دریا [بر مکعب ها]برنشاندیم و از چیز های پاکیزه به ایشان روزی دادیم و انها را بر بسیاری از آفریده های خود برتری آشکار دادیم ).
زنان در مقام مادر،همسر،دختر و خواهر همچون مردان دارای اکرام و احترام می باشند .
در ارتباط با مرعات اکرام و احترام زن در مقام مادر، خداوند متعال می فرماید:
(ووصینا الانسان بوالدیه احسانا حملته امه کرها ووضعته کرها و حملته و فصاله ثلاثون شهرا).
ترجمه: به انسان سفارش کرده ایم که با پدر و مادرش به خوبی رفتار کند؛ مادرش همراه با رنج به او باردار شد و با تحمل سختی او را به دنیا آورده، و باردار شدن مادر و از شیر گرفته شدن او سی ماه (طول کشیده)است.
در مسؤلیت اکرام و احترام، مادران سه درجه بر پدران برتری دارند ؛زیرا از ابوهریره (رض)
روایت است که مردی به نزد رسول الله صلی الله علیه وسلم وسلم آمد و گفت :
چه کسی بیشتر برمن حق دارد که با او به خوبی رفتار نمایم ؟
رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود:
(امک قال ثم من؟ قال ثم امک، قال ثم من؟ قال ثم امک، قال ثم من؟ قال ثم ابوک)
مادرت، گفت: پس از او؟ رسول الله ص فرمود:مادرت، باز گفت پس از او؟ باز رسول الله صلی الله علیه وسلم برای بار سوم فرمود:مادرت، آن مرد پرسید:
پس از مادرم؟رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: پدرت.
در ارتباط با مراعات اکرام و احترام زن در مقام خانم، خداوند متعال می فرماید:
) ومن آیاته ان خلق لکم من انفسهم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل بینکم مودة ورحمة، ان فی ذالک لایات لقوم یتفکرون).
ترجمه: و برخی از نشانه های (دانش و حکمت)خداوند، این است که از نوع خودتان همسرانی
برایتان آفرید تا در کنار آنها آرامش پیدا کنید و در میان شما دوستی، مهربانی و دلسوزی را قرار داد؛ در این راه برای کسانی که می اندیشند، نشانه های است .
همچنان می فرماید:
(و عاشروهن بامعروف)
ترجمه: با آنان با شایسته گی رفتار کنید.
از ابن عباس (رض)روایت شده که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود:
(خیرکم خیرکم لاهله و انا خیرکم لاهلی ). ترجمه: بهترین شما کسانی هستند که با خانواده خویش به بهترین روش رفتار می نمایند و من از همه شما با خانواده ام بهتر معاشرت می نمایم .
در ارتباط با مراعات اکرام و احترام زنان در مقام دختروخواهر رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید:
(من کان له ثلاث بنات او ثلاث اخوات او ابنتان او اختان فاحسن صحبتهن واتقی الله فیهن
فله الجنة).
ترجمه: هر کس سه دختر یا سه خواهر یا دو دختر یا دو خواهر داشته باشد و با آنان به نیکی
رفتار نماید و در مورد انان پرهیزگاری کند، خداوند او را به بهشت می برد .
ه-تساوی میان مردان وزنان در حق و اهلیت آموختن و آموزاندن:
اسلام همچنانکه مسلمانان را به تعلیم مردان ترغیب نموده در مورد زنان نیز به همان اندازه اهمیت داده است .
انس بن مالک(رض)روایت می کند که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده است :(طلب العلم فریضة علی کل مسلم ).آموختن بر هر انسان مسلمان واجب است .
کسی نمی تواند این موضوع را منکر شود که ضرورت و نیاز به وجود زن در خانه و زنده گی مشترک با مرد به معنای یاد آوری او به مساواتش با مرد است .
و-تساوی میان مردان و زنان در مسایل زنده گی خانواده گی :
همچنان در زمینه زنده گی مادی و روابط زناشوئی و قیام به مسؤلیت های معیشتی، قرآن با صراحت تمام، اصل برابری در مسائل زنده گی خانواده گی را بیان و مقرر نموده است .
خداوند متعال در این باره می فرماید:
(ولهن مثل الذی علیهن بالمعروف و للرجال علیهن درجة والله عزیز الحکیم ).
ترجمه: (و همانند همان (وظایفی) که بر عهده زنان است، به صورت شایسته به نفع آنان (بر عهده مردان)نیزهست و(درادای مسؤلیت ها)مردان بر زنان برتری دارند .)
خلاصه سخن این است که خداوند در سه عرصه؛ زنان را مورد اکرام و احترام قرار داده است :
1-انسانی: زنان همچون مردان انسان های گرامی و مورد احترام می باشند.
2-اجتماعی: زنان همچو مردان اهلیت و حق برخورداری از تعلم و تعلیم و رسیدن به درجات عالی تحصیلی از همان سنین کودکی تا لحظاتی پیش از مرگ را دارند، و این حق را دارند تا از شغلی که
با فطرت و رسالت و طبیعت وویژه گی زن بودن آنان سازگاری داشته باشد، برخوردار شوند.
3-حقوقی: زنان نیز همچو مردان دارای حق مالکیت و تصرف کامل در اموال خود، از همان
اوان رسیدن به سن بلوغ تا پایان عمر می باشند و از همان آغاز تولد حقوق مالی آنان حفظ می شود.
(دادمحمدنذیر- حقوق فامیل)