زیاده روی در مهر
زیاده روی در مهر از نظر شریعت اسلامی ممنوع است و فلسفه منع اضافی ستانی در مهر واضح است و آن اینکه زمینه نکاح برای جوانان مساعد گردد و از مفاسد اخلاقی اجتناب نمایند و إلا جوانان به منظور اشباع غرایز حیوانی خویش به مفاسد اخلاقی روی می آورد و بدینوسیله جامعه به سوی اضمحلال و نابودی کشانده خواهد شد.
مهر پنهان و مهر آشکار:
هرگاه مردی زنی را بر اساس دو مهر، یکی آشکار و دیگری پنهان عقد نماید؛ اکثریت فقهاء – به جز حنابله - رأیشان بر این است که همان مهری که در هنگام عقد مورد توافق علنی قرار گرفته به زن تعلق می گیرد؛ زیرا مهر در رابطه با عقد است که واجب می گردد و هر مقداری که در عقد مورد توافق قرار گرفته همان واجب می شود و اظهار آنچه که مخفی بود جزء عقد به شمار نمی آید و چیزی از آن به زن تعلق نمی گیرد، هر چند عقد بر اساس مهر سری جاری شده باشد، زیرا هرگاه عقد علنی پس از عقد سری انجام گرفت؛ در واقع مثل آن است که مبلغ دیگری را به مهر سری اضافه نموده باشد و هرچه که از آن اضافه بود، حساب می شود و به زن تعلق می گیرد .
اختلاف قبول با ایجاب در مقدار مهر:
و اگر ولی زن گفت: دخترم را در عوض هزار دینار به نکاح تو در آورده و زوج گفت: نه خیر بلکه ازدواج با دخترت را در عوض پنجصد دینار پذیرفتم، در این حالت به نزد فقهای شافعی مهر مثل بر مرد واجب می شود، زیرا ولی به پنجصد دینار ایجاب نکرده و زوج به هزار دینار نپذیرفته است پس هبه آن ساقط می شود و مهر مثل لازم می گردد.