ویژه گی های زن مورد خواستگاری :

اسلام همواره بر استمرار و دوام ازدواج بر اساس اعتماد بر حسن انتخاب و گزینش به نحوی که فضای صفاء، دوستی، سعادت و اطمینان را به وجود آورد حرص می ورزد و تاکید می کند .

استمرار و دوام رابطه زنا شوئی جز با دین و خلق نیک میسر نیست، دین با گذشت عمر قوی و خلق با مرور زمان و تجارب زندگی درست می شود، اما اهداف و مقاصد دیگری که مردم عادتا تحت تاثیر آنها می روند از قبیل مال، موقف و زیبایی؛ موقت بوده و باعث تحقق دوام و استمرار رابطه زوجیت نمی گردد و غالبا وسیله تفاخر و تکبر و جلب و جذب توجه دیگران خواهد گردید ، به همین دلیل پیامبر صلی الله علیه وسلم فرموده است:

(تنکح المراة لاربع لمالها، ولحسبها، ولجمالها، ولدینها، فاظفر بذات الدین تربت یداک ).

ترجمه: (زن برای چهار چیز به نکاح گرفته می شود: مالش، حسب و نصبش، زیبائی و دینش، و تو برای بدست آوردن زن دین دار اقدام کن خوشبخت میشوی) یعنی اهداف که در نکاح مقصود است و غالبا مردم تحتت تاثیر آنها قرار می گیرند یکی از این اوصاف است و آخر آنها به نزد مردم دین است و پیامبر صلی الله علیه وسلم در این حدیث امر می کند که هر گاه صاحب دین را پیدا کردید باید از او صرف نظر ننمایید و در غیر آن « با فقر و افلاس مواجه خواهی گردید . در حدیث دیگر رسول الله صلی الله علیه وسلم صراحتا از ازدواج با زنی که دین ندارد نهی نموده و از عاقبت و فرجام آن بر حذر داشته است چنان که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده است:

( لا تنکحوا النساء لحسنهن فعسی حسنهن ان یردیهن و لا تنکحوهن لاموالهن فعسی اموالهن ان یطغیهن و انکحوهن علی الدین ولامة سوداء خرقاء ذات دین افضل ).

ترجمه: (زنان را به خاطر زیبایی شان به نکاح نگیرید زیرا چه بسا زیبایی شان هلاکشان گرداند و با آنان به خاطر اموالشان ازدواج نکنید زیرا چه بسا اموال شان سرکش شان گرداند و بر اساس دین داری شان با آنانن ازدواج کنید و کنیزک سیاه و لب شگافته، اما متدین بهتر است. ویژه گی های زنی که قرار است که خواستگاری شود همان گونه که فقهای شافعی، حنبلی و دیگران بیان نموده و گفته اند که مستحب است ، عبارتند از :

1-زنان باید متدین باشند، چراکه رسول الله صلی الله علیه وسلم در احادیث فوق بر ازدواج با زن متدین تاکید نموده میفرماید: ( فاظفر بذات الدین تربت یداک ). و تو برای بدست آوردن زن دین دار اقدام کن، دست هایتت خاک آلوده شود (شاد و خرم زنده گی کن ). (ولامة سوداء خرقاء ذات دین افضل ). و کنیزک سیاه و لبب  شگافته، اما متدین بهتر است .

2- زن باید زاینده باشد، زیرا رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید: (تزوجوا الودود الولود فانی مکاثر بکم الامم). با زنان مهربان و زاینده ازدواج نمایید، زیرا من با کثرت شما برسایر امتان فخر می کنم .

3- زن باید باکره باشد، زیرا رسول الله صلی الله علیه وسلم برای جابر (رض) هنگامی که با بیوه ای ازدواج کرده بود، فرمود : (افلا جاریة تلاعبها و تلاعبک ). چرا با دوشیزه ای ازدواج نکردی تا تو با او و او با تو، بازی کند ؟.

4-زن باید منسوب به فامیلی باشد که به دینداری و قناعت معروف است، زیرا رسول الله صلی الله علیه وسلم جوانان مسلمان را از نکاح با زن زیبایی که در محیط خراب تربیت شده باشد بر حذر می دارد چنانکه می فرماید:

ایاکم و خضراء الدمن قیل یا رسول الله ! و ما خضراء الدمن ؟ قال المراة الحسنا، فی منبت السوء).

ترجمه: از گیاهان سرسبزی که بر مزبله ها می روید بپرهیزید! عرض کردند: ای پیامبر! منظور شما از این  گیاهان چیست؟ فرمود: زن زیبایی است که در خانواده آلوده ای پرورش یافته ).

و دیگر این که منسوب بودن زن به چنین فامیلی دلیل ظنی دینداری و قناعت او خواهد بود.

5- زن باید دارای حسب و اصل خوب باشد، زیرا حسب و اصالت در فرزندان در آینده تاثیر بسزایی دارد، زیرا رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده است: ( تنکح المراة لا ربع ....ولحسبها، ....). زن برای چهار چیز به نکاح گرفته می شود.... از جمله بخاطرحسب ونسب آن... و نکاح با دختر متولد از زنا و یافته شده و کسی که پدرش معلوم نیست مناسب نیست، زیرا ازدواج با چنین دختری مکروه می باشد .

6- زن باید زیبا باشد، زوجه مقبول باعث آن می شود که چشم شوهر به دنبال زنان دیگر نباشد لذا نظر کردن به زن قبل از نکاح جایز است و دیگر اینکه ابو هریره (رض) روایت می کند که از رسول الله صلی الله علیه وسلم پرسیده شد کدام یک از زنان بهتر است ؟ فرمود:

التی تسره اذا نظر و تطیعه اذا امر و لا تخالفه فی نفسها و مالها بما یکرة).

ترجمه: زنی که هرگاه شوهرش به سویش نظر کند خوشحالش سازد و به کاری که دستورش دهد از او اطاعت کند و آنچه را که بد می پندارد در نفس و مالش با او مخالفت نکند . ولی فقهای شافعی خواستگاری زنی را کهه زیبا باشد مکروه دانسته اند .

7-زن باید از خویشاوندان بسیار نزدیک نباشد ، زیرا اگر احیانا طلاق به وقوع می پیوندد منجر به قطع صله رحم ماموریها شرعا می گردد و قطع صله رحم صحیح نیست .

8- زنی که قرار است خواستگاری شود بیش از یک نباشد البته این در صورتی است که عفت و پاکدامنی با آن زن حاصل شود، زیرا در این صورت ازدواج با بیش از یک زن منجر به ترک عدالت و مامور بها شرعی می گردد و این کار شرعا درست نیست. چنانکه از ابو هریره روایت شده ه رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده :

من کانت له امراتان فمال الی احداهما جاء یوم القیامة و شقه مایل).

ترجمه: کسی که دو زن دارد و به سوی یکی از آنها تمایل نشان می دهد در روز قیامت یک طرفش فلج خواهد  بود . ازدواج با زنی که مشهور به زنا است مکروه است هر چند زنای او ثابت نشود .

 

حقوق فامیل - دادمحمدنذیر